خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
home theater in Los Angeles
فلنج
Barabas Ropa de hombre
نوین تحقیق
تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده

در 44 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

1-1-   مدل­های تعارض کار-خانواده:

در ادبیات تحقیق، تعارض کار-خانواده به عنوان نوعی ریزش منفی درنظر گرفته می­شود که در اثر تبادل نگرش­ها و رفتارهای بین دو حوزه کار و خانواده ایجاد می­گردد و موجب تقاضاهای رقیب و متعارض می­گردد (رستگارخالد، 1385).

این تقاضاها می­تواند مستقیم باشند، از قبیل نیاز به ایفای همزمان دو نقش (خواسته شدن از شخص برای رسیدگی و مراقبت از فرزند بیمارش در طول زمان کار) یا اینکه غیرمستقیم باشند (مانند نگرانی درباره­ی حال فرزند بیمار در حالی که فرد به انجام وظایف شغلی خویش مشغول است). به همین اعتبار در چند دهه اخیر تحقیقاتی درباره علل و پیامدهای تعارض بین کار و خانواده در حوزه پژوهش­های رفتارسازمانی و منابع انسانی انجام شده استکه از یک سو سیاست­ها و خط مشی­هایی در زمینه مدیریت این تنش­های نقشی در حوزه منابع انسانی سازمان­ها فراهم آورده است و از سوی دیگر به ارائه مدل­هایی تجربی تبیین پیشایندها، فرایندها، سازوکارها و پیامدهای بروز این نوع تعارش در رابطه متقابل کار-خانواده و به ویژه تأثیر آن بر رضایت زناشویی و رضایت شغلی منتهی شده است (کونولی[1]، 2000).

انواع مدل­های تعارض کار-خانواده به سه دسته کلی تقسیم شده­اند و در هر گروه نظریاتی ارائه شده است. دسته­های کلی دربردارنده مدل های عمومی، مبتنی بر حمایت اجتماعی و مدل­های مبتنی بر تقاضاها و انتظارات نقش­های کاری و خانوادگی است (رستگارخالد، 1385).

1-1-1-    مدل اول: چهار دسته نظریه مدل­های عمومی

1-1-1-1-   نظریه ناسازگاری فشار نقش­های کار-خانواده گرینهاوس و بیوتل

گرینهاوس و بیوتل[2] (1985) (به نقل از امیرسالاری، 1386) مدلی برای تبیین تعارض کار-خانواده با تأکید بر منابع آن در قلمرو نقش­های کاری و خانوادگی ارائه کرده­اند. این مدل از چند جزء اصلی شامل منابع تعارض در قلمرو کار، منابع تعارض در قلمرو خانواده و انواع اصلی تعارض کار-خانواده تشکیل شده است. منطق اصلی این فرض است که هر ویژگی نقش بتواند بر تعهدزمانی-فشار یا رفتار شخص در نقش تأثیر گذارد، موجب تعارض بین آن نقش و نقش دیگر خواهد شد. این فرض نتیجه ای از قضایای اصلی ذیل است.

قضایای اصلی مدل:

1-قضیه نخست این است که وجود فشارهای همزمان از سوی هردو سوی نقش­های کاری و خانوادگی، وقوع تعارض کار-خانواده را تشدید می­کند و چون بروز تعارض کار-خانواده غالبأ نتیجه حضور دو نقش متضاد از سوی قلمروهای کاری و خانوادگی است، لذا می­بایست اثرات فشارهای کاری و خانوادگی بر تعارض کار-خانواده به طور مشترک بررسی شود. بدین ترتیب علی­رغم تداخل فعالیت­های کاری با فعالیت­های خانوادگی شخص، چنان­چه فشار زیادی برای مشارکت وی در فعالیت­های خانوادگی نباشد، احتمالأ احساس تعارض کار-خانواده کمتری خواهد کرد. درحالی که به موازات وجود و افزایش فشار ناشی از انتظارات شخص یا انتظارات دیگر فرستندگان نقش فرد، احساس تعهد بیشتری نسبت به فعالیت­های خانوادگی می­نماید و فشارهای متضاد و تعارض کار-خانواده به طور برابر شدت می­گیرد (گرینهاوس و بیوتل، 1985) (به نقل از رستگارخالد، 1385).


1-Conolly

2-Greenhaus &Beutell

...

بخشهایی از فهرست منابع و مأخذ

1-ابراهیمی، احمد، 1378، تعهد سازمانی و رابطه آن با رضایت شغلی مدیران و معلمان مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهرستان آمل، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.

2-ابطحی، حسین؛ کاظمی، بابک،1380، بهره‌وری، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی.

3-احمدی، الهه،1387، رابطه جوسازمانی موجود و مطلوب با انواع تعهد سازمانی و خشنودی شغلی به‌منظور ارائه الگو در کارکنان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته روان­شناسی صنعتی-سازمانی، دانشگاه اصفهان. اصفهان.

4-اخباری، مریم السادات، 1389، رابطه­ی تعهد سازمانی و حرفه­ای با متغیرهای سازمانی منتخب و تأثیر مداخلات انجام‌شده بر روی متغیرهای پژوهش در شرکت پالایش نفت استان اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی صنعتی سازمانی، دانشگاه اصفهان. اصفهان.

5-استرون، حسین،1377، تعهد سازمانی، فصلنامه مدیریت در آموزش‌وپرورش، سال پنجم، شماره­ی 17.

...

69-Adhikari, D. R., Gautam, D. K. 2010. Labor legislations for improving quality of work life in Nepal. International Journal of Law and Management, 52(1): 40-53.

70-Ahmad, A. 2008. Direct and indirect effects on work-family conflict on job performance. The journal of international management studies, 3: 176-179.

71-Allen, J., Meyer, P. 2002. Tree Component of Organizational Commitment-Human Resource. Management Review, 1(1):61-68.

72-Allen, N. J., Meyer, J.P. 1990. The measurement and antecedents of affective continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63: 1-18.

73-Allen. G.J. 1996. On developing a General Index of work commitment. Journal of vocational behavior.

74-Allen. N. J. 2007. Organizational commitment. Encyclopedia of industrial and organizational psychology. SAGE publications, 1: 548-551.

75-Aycan, Z. 2005. Relative contributions of childcare, spousal and organizational support in reducing work-family conflict for men and women: the case of turkey. Sterols: A journal of research.

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارض کار خانواده,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی

پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی

دانلود پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی

پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی مبانی نظری فصل دو پایان نامه
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 120 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46

پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی

در 46 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

   برخی كیفیت زندگی را به مثابه رضایت از زندگی آورده‌اند یعنی این كه افراد بطور كلی از زندگیشان رضایت داشته باشند. كاتر[1] ( 1985) كیفیت زندگی را به مثابه رضایت فرد از زندگی و محیط پیرامونی تعریف می‌كند كه نیازها خواست‌ها و ترجیحات سبك زندگی و سایر عوامل ملموس را كه بر بهزیستی همه جانبه فرد تاثیر دارند در بر می‌گیرد( غفاری، 1388؛5) اینگلهارت رضایت از زندگی را به عنوان مهم‌ترین شاخص سازنده بر می‌شمارد( اینگلهارت، 1373؛44). كمپل[2] و همكارانش كیفیت زندگی را رضایت از زندگی[3] در حیطه‌های خاصی می‌دانستند آنها حیطه‌های كار، مسكن، سلامتی، همسایگی، دوستی‌ها، ازدواج، زندگی خانوادگی، سطح تحصیلات و پس‌انداز را مولفه‌های كیفیت زندگی قلمداد می‌كنند( فتوت، 1390؛158) و احساس رضایت از زندگی شغلی و رضایت از زندگی خانوادگی اركان كلی رضایت از زندگی می‌باشد. همچنین سینیتا و هایندس[4] كیفیت زندگی را برداشت و ارزیابی مثبت یا منفی فرد از خصوصیات زندگی خود و میزان رضایت كلی خود از زندگی می‌دانند(‌همان، 159) .غلامرضا غفاری (1388؛4)در اثر خویش تحت عنوان « كیفیت زندگی شاخص توسعه اجتماعی» ضمن بر شمردن رضایت زندگی به عنوان مولفه اصلی كیفیت زندگی به چهار نوع رضایت از زندگی اشاره دارد:

رضایت ناشی از داشتن[5]: كه متاثر از میزان برخورداری افراد از امكانات می‌باشد.

رضایت ناشی از ارتباط[6]: كه معطوف به روابط اجتماعی است.

-رضایت ناشی از بودن[7]: پنداشت فرد نسبت به خویشتن و تعریف از كیستی خود كه دلالت بر   معناداری و كنترل بر زندگی خود در مقابل خود بیگانگی دارد.

   - رضایت ناشی از اقدام و عمل[8]: كه بیشتر معطوف به چگونگی زمان در اختیار در قالب اوقات فراغت می‌شود.

  بطور كلی رضایت از زندگی مبتنی بر درك فرد از وضعیت جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی خود و احساس رضایت‌مندی و شادمانی از بودن در این وضعیت می‌باشد و براساس تلقی كلی از خشنودی و یا ناخرسندی از زندگی و بر اساس ارضاء نیازهای اساسی و هم‌‌چنین تناسب بین اهداف شخص و وسایل دستیابی به آن اهداف مفهوم‌پردازی می‌شود. لذا رضایت زندگی بعد ذهنی كیفیت زندگی است و سازه كیفیت زندگی مقوله‌ای عام‌تر از كیفیت زندگی می‌باشد.

سعادتمندی:

    یكی دیگر از مفاهیمی كه به مفهوم كیفیت زندگی بسیار نزدیك است و بعضاً سبب تداخل مفهومی با سازه كیفیت زندگی می‌شوداحساس سعادتمدنی[9] می‌باشد كه به چگونگی ارزیابی فرداز زندگی اشاره داردودربرگیرنده متغیرهایی ازقبیل رضایت از زندگی، رضایت از وضعیت زناشویی، رضایت از كار و متغیرهای روانشناختی چون فقدان افسردگی واضطراب و وجودعواطف و خلقیات مثبت می‌شود. احساس رضایت از زندگی بسیار نزدیك با این مفهوم می‌باشد چرا كه هردوبه بعدذهنی كیفیت زندگی اشاره دارندوآن رابایدبعنوان یكی ازمعرفهای احساس  سعادتمندی به حساب آورد.


[1]-Cutter

[2]-Campel

[3]-Life satisfaction

[4]-Synthia& hinds

[5]-Having

[6]-Relating

[7]-Being

[8]-Action

[9]-Well- being

...

چکیده ای از بخشهایی از فهرست منابع :

-الف: منابع فارسی

آرمان، فاطمه (1390)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روانی در شهروندان، پایان‌نامه كارشناسی‌ ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران

 آزادارمكی، نقی و كمالی، افسانه (1383)، اعتماد، جنسیت، بررسی تطبیقی اعتماد متقابل بین دو جنس، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره 5 شماره 2

 آقاپور، اسلام (1387)، بررسی عوامل اقتصادی جتماعی مرتبط با كیفیت زندگی مهاجران حصارك كرج، پایان‌نامه كارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

 اجتهادی، مصطفی (1386)، سرمایه اجتماعی، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 5، صص 12-1

 ادیبی سده، مهدی و همكاران (1387)، سنجش سرمایه اجتماعی میان‌گروهی (طیف سام)، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 38

 ازكیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا (1383)، توسعه روستایی با تأكید بر جامعه‌ روستایی ایران، تهران: نشر نی

...

ب: منابع انگلیسی

. Campbell, A, etal. (1976). "The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations and Satisfaction". New York, Russell. Saye foundation

. Easterlin, Angelescu. (2007). "Modern Economic Growth and Quality of Life: Cross Sectional Time Service Evidence" Institue for the Study oF Labure

. Farkuhar, M. (1993) "Definitions of Quality of Life a taxonomy". Jurnal of Nursing. 45

.Hobss,Graham,(2000)”What is Social Capital?A Brief Literature Overview”,Econimic and Social Research Foundation

.Hendy,F,MCvittie,C.(2004)"Is quality of life a Health concept? Qualitive Health research ,No.14:pp961-975

. Grootaerd, C. (1998) "Social Capital: the Missing Link; Social Capital Initiative Working", No: 3

. Kim, D. Kawachi, I. (2007) "U.S. Stat Level Social Capital and Health Related Quality of Life". AER, Vol 17, No: 4

. Kamp, I, K- and etal. (2003) "Urban Environmental Quality on Human Well- being: Towards a Conceptual From Work and Demarcation ofer Concepts; a Literature Study. 65 (1-2)

. Leana & Van Buren. (1998) "Organizational Social and Employment Practices" Academy of Mangement Review. Vol 24, NO: 3

and Environment, 43 (7): pp 1205-1215

. Mccrean, S. Stimson, R. (2006) "Whais the Strengh of the Link Between Objective an Subjective Indicatores of Urban of Life?" Applied Ressearch in Quality of Life. 1: pp 79. 96.

...

دانلود پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود پیشینه نظری و فصل دوم پژوهش رضایت از زندگی,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی

پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی

دانلود پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی

پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی

در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تاریخچه

   علاقه‌مندی به بررسی عوامل موثر بر خشنودی و رفاه انسان پیشینه‌ی طولانی در تاریخ زندگی بشر دارد. در واقع این كه چگونه باید و می‌توان زیست تا بهترین منفعت را از زندگی كسب كرد شاید به قدمت قابلیت آدمی برای اندیشه در مورد آینده و عبرت گرفتن از گذشته باشد. با این حال اگر بخواهیم یك دوره تاریخی خاصی را به عنوان نقطه شروع مشخص سازیم باید ردپا و تاریخچه مفهوم كیفیت زندگی را ماند بسیاری از علوم به یونان باستان نسبت داد. ارسطو در 385 سال قبل از میلاد مسیح از رابطه بین كیفیت زندگی هنگام شادی و ارزشهای ذهنی افراد سخن می‌گوید. در عین حال به تفاوت مفهومی شادی در افراد مختلف پرداخته است و بیان داشته كه سلامتی كه باعث شادی در یك فرد بیمار می‌شود با ثروت كه فرد فقیری را شاد می‌كند یكسان نیست و بطور مشخص بیان داشته كه شادی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بلكه برای یك فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یكسانی نخواهد داشت (‌نجات،‌1387؛57) .اما در خصوص این كه چه كسی اولین بار بطور اخص به بررسی در این‌باره پرداخته اختلاف نظر وجود دارد. به روایتی اولین اثر مهم درباره كیفیت زندگی از اگبرن[1] می‌باشد كه درباره حیات روستایی درباره ایالات متحده نوشته شده است ( نوغانی، 1387؛ 112). همچنین آورده‌اند كه آرتورسیسیل پیكو[2] در اثر خویش بنام« اقتصاد رفاه» برای اولین‌ بار به این مقوله پرداخته كه بیشتر به شاخص‌های مادی كیفیت زندگی توجه داشته ولی در اواخر دهه 1950 با توجه به ابعاد غیر مادی آن مجدداً توسط گالبرایت[3] مطرح شده است(‌فرخی،‌1387؛‌5).

   اما آنچه كه مشخص است آن است كه توجه به مقوله كیفیت زندگی محصول قرن بیستم است.كیفیت زندگی از جمله مسائلی است كه ابتدا باگسترش همه جانبه تكنولوژی و فرآیند صنعتی شدن در كشورهای غربی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت بعد از جنگ جهانی دوم، گسترش روزافزون فرایند صنعتی شدن كه خود را با تولید انبوه كالاها و خدمات متنوع  در بعد كمی نشان می‌دهد مشكلات زیادی برای بشر به همراه آورد. زیرا علی‌رغم اینكه كالاها و فرآورده‌ها و تسهیلات زندگی مادی به وفور در جامعه تولید و فراهم شده بوداماجامعه انسانی ازلحاظ جنبه‌های بوم‌شناختی وروان‌شناختی با مسائل فراوانی هم‌چون آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و به تبع آن فشارهای روحی و روانی روبه شد و شرایط زندگی بشر چندان مطلوب نبود لذا همین‌امر اندیشمندان را بر آن داشت تا به نقدوارزیابی هدف‌های رشد و توسعه و توجه به مقوله كیفیت زندگی به عنوان راه‌حلی برای ارتقاء شرایط زندگی وبهبودكیفی انسان بپردازند ...


[1]-Ogburn

[2]-A.C.pigou

[3]-J.K.Galbraith

...

قسمتهایی از منابع فارسی و انگلیسی :

-الف: منابع فارسی

آرمان، فاطمه (1390)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روانی در شهروندان، پایان‌نامه كارشناسی‌ ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران

 آزادارمكی، نقی و كمالی، افسانه (1383)، اعتماد، جنسیت، بررسی تطبیقی اعتماد متقابل بین دو جنس، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره 5 شماره 2

 آقاپور، اسلام (1387)، بررسی عوامل اقتصادی جتماعی مرتبط با كیفیت زندگی مهاجران حصارك كرج، پایان‌نامه كارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز

 اجتهادی، مصطفی (1386)، سرمایه اجتماعی، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 5، صص 12-1

 ادیبی سده، مهدی و همكاران (1387)، سنجش سرمایه اجتماعی میان‌گروهی (طیف سام)، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 38

 ازكیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا (1383)، توسعه روستایی با تأكید بر جامعه‌ روستایی ایران، تهران: نشر نی

اسداله پور،عهدیه(1390)،میزان اعتماد اجتماعی و عوامل موثر برآن در شهر آمل،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران

 اشرف، احمد (1380)، نگرشی در مفهوم كیفیت زندگی و اجزای آن، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دوم، شماره 6، صص 63-56

 الوانی، سیدمهدی (1387)، سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه‌ها، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 33 و 34

...

ب: منابع انگلیسی

. Campbell, A, etal. (1976). "The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations and Satisfaction". New York, Russell. Saye foundation

. Easterlin, Angelescu. (2007). "Modern Economic Growth and Quality of Life: Cross Sectional Time Service Evidence" Institue for the Study oFLabure

. Farkuhar, M. (1993) "Definitions of Quality of Life a taxonomy". Jurnal of Nursing. 45

.Hobss,Graham,(2000)”What is Social Capital?A Brief Literature Overview”,Econimic and Social Research Foundation

.Hendy,F,MCvittie,C.(2004)"Is quality of life a Health concept? Qualitive Health research ,No.14:pp961-975

. Grootaerd, C. (1998) "Social Capital: the Missing Link; Social Capital Initiative Working", No: 3

. Kim, D. Kawachi, I. (2007) "U.S. Stat Level Social Capital and Health Related Quality of Life". AER, Vol 17, No: 4

. Kamp, I, K- and etal. (2003) "Urban Environmental Quality on Human Well- being: Towards a Conceptual From Work and Demarcation ofer Concepts; a Literature Study. 65 (1-2)

. Leana& Van Buren. (1998) "Organizational Social and Employment Practices" Academy of Mangement Review. Vol 24, NO: 3

and Environment, 43 (7): pp 1205-1215

. Mccrean, S. Stimson, R. (2006) "Whais the Strengh of the Link Between Objective an Subjective Indicatores of Urban of Life?" Applied Ressearch in Quality of Life. 1: pp 79. 96.

...

دانلود پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود پیشینه نظری و فصل دو پژوهش کیفیت زندگی,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی

مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی

دانلود مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی

مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی پیشینه پژوهش سرمایه اجتماعی
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 122 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 62

مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی

در 62 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تاریخچه سرمایه اجتماعی

    دغدغه تنزل روابط اجتماعی، از جمله موضوعاتی است كه به کرات در جامعه‌شناسی كلاسیك و معاصر به چشم می‌خورد. به نظر زیمل نتیجه چنین شرایطی، ناپایداری روابط و كاهش اعتماد اجتماعی است. این ایده تنزل روابط اجتماعی نخستین، همچنان در كانون توجه جامعه‌شناسان قرار دارد. جامعه‌شناسان معاصر برای بررسی كمیت و كیفیت روابط اجتماعی از مفهوم سرمایه اجتماعی بهره جسته‌اند (شارع‌پور، 1380؛ 120).ریشه كار صاحبنظران این نظریه را باید در تئوری‌های كلاسیك جامعه‌شناسی جستجو كرد. در واقع سرمایه اجتماعی سابقه تاریخی زیادی دارد و جامه‌ای نو برای تئوری‌های قدیمی‌تر به شمار می‌رود. جامعه‌شناسان اولیه درباره انتقال از گمینشافت[1] به گزلشافت[2] با تأثیر زندگی شهری در حیات انسانی نظرات فراوانی ابراز داشته‌اند. به نظر زیمل[3] فرایندهایی نظیر تقسیم كار فزاینده، عقلانیت مفرط، سلطه روزافزون و نظایر آن سبب پیدایش افسردگی و احتیاط در روابط اجتماعی موجود در كلان شهر شده است، در حالت دلزدگی فرد قادر نیست تفاوت‌ها را دریابد. برای چنین فردی همه انسان‌ها در یك سطح و بدون تمایز ظاهر می‌شوندو در چنین شرایطی اهمیت زندگی از بین می‌رود. تمام امور و فعالیت‌ها یكنواخت می‌شود و رضایت از زندگی كاهش می‌یابد. به موازات افزایش افراد و تراكم فیزیكی، روابط چهره به چهره كاركرد خود را از دست داده و جای خود را به روابط دیگری می‌دهند. به نظر زیمل، نتیجه چنین شرایطی ناپایداری روابط و كاهش اعتماد اجتماعی است (همان؛ 120).

   همزمان با كار زیمل، دیدگاه جدیدی نسبت به روابط اجتماعی بعنوان منبعی از معنا و نظم در كار جامعه‌شناس پیشكسوت فرانسوی امیل دوركیم[4] آشكار گردید.دوركیم این اندیشه را بابحث گذار طولانی‌مدت از همبستگی مكانیكی[5] به ارگانیكی[6] مطرح كرد. برای او در گذشته انسجام از نوع مكانیكی بوده به خاطر این كه آن فاقد قوه تفكر و از روی عادت و مبتنی بر الزمات و ساختار ثابتی از ارباب و رعیت بوده است. در این ساختارهمه از پایگاه و موقعیت خودوهمچنین موقعیت دیگران باخبر بودند و بعلاوه همه مردم عقاید یکسانی دارند که بر پایه مذهب است امادر انسجام ارگانیکی ساختار اجتماعی، ساختاری پیچیده است و تقسیم كار پیشرفته‌ای دارند (یان كرایب، 1382؛ 127).

 


[1]- Gemeinschaft

[2]- Gessellschaft

[3]- George simmel

[4]- Emile Durkheim

[5]- Mechanical Solidarity

[6]- Organical solidarity

...

 به طور كلی با بررسی ادبیات سرمایه، 5 نوع كلی از سرمایه را می‌توان از هم تمیز داد:

1- سرمایه اقتصادی[1]: به درآمد پولی و هم چنین سایر دارایی‌های مالی اطلاق می‌شود. مثل پول و ثروت كه می‌تواند جهت تولید كالا و خدمات مورد استفاده قرار بگیرد.

  بوردیو اعتقاد دارد كه سرمایه اقتصادی ریشه انواع سرمایه است.( جان فیلد، 1385: 32)شكل اقتصادی سرمایه بلافاصله قابل تبدیل به پول است مانند دارایی‌های منقول و ثابت یك سازمان.

2- سرمایه انسانی[2]: شكل دیگر سرمایه است كه با تعلیم دادن افراد برای دادن مهارتها و توانایی‌هایی به آنها پدید می‌آید و افراد را توانا می‌سازد به شیوه‌های جدید رفتار كنند (كلمن،‌1377؛‌464). در دهه 1960 كه ایده سرمایه به افراد و قابلیتهایشان هم اطلاق شد مفهوم زیربنایی سرمایه انسانی توسط تئودور شولتز[3] (1961) و سپس بكر[4] (1964) مطرح گردید(جان فیلد،1385؛ 27).سرمایه انسانی ویژگی‌های كیفی انسان اعم از آموزش تخصص، مهارت و داشتن خلاقیت را شامل می‌شود.

3-سرمایه فیزیكی: شامل مجموعه ابزارها، ماشین‌آلات و سایر تجهیزات فیزیكی می‌شود كه مصنوع دست بشر است( غفاری:10،1385).

4-سرمایه فرهنگی[5]: به شكل‌های مختلفی وجود دارد. شامل تمایلات و عادات دیرینی كه در فرآیند جامعه‌پذیری، انباشت اشیای فرهنگی با ارزش مثل نقاشی، صلاحیت‌های تحصیلی و آموزشی رسمی حاصل آمده است. ترنر در تعریفی سرمایه فرهنگی را مجموعه‌ای از نهادها، عادتها، منشها، شیوه‌های زبانی، مدارك آموزشی، ذوق و سلیقه ها و شیوه‌های زندگی که بطور غیر رسمی بین افراد شایع است تعریف می‌كند (خادمیان، 1390؛21).

...


[1]-Economic Capital

[2]-human  Capital

[3]-Schultz

[4]-Becker

[5]-Cultural  Capital

...

دانلود مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و فصل دوم پژوهش سرمایه اجتماعی,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان (فصل دوم)

در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

کم­توانی­ذهنی

هم اکنون تعاریف متعددی برای کم­توانی­ذهنی وجود دارد که جامع­ترین آنها توسط انجمن کم­توانی ذهنی امریکا ارائه شده است تعریفی که این انجمن در سال 1983 ارائه کرد چنین است: کم­توانی­ذهنی به کارکرد هوش عمومی اطلاق می­گردد که به طور قابل ملاحظه­ای زیر متوسط است و منجر به اختلالاتی در رفتار انطباقی شده یا با چنین اختلالاتی همراه است و در جریان دوره تحول ظاهر می­شود (اسکلاک، لوکاسون، شوگرن و همکاران، 2007 به نفل از AAIDD).

کارکرد هوش عمومی، به عنوان نتایج حاصل از اجرای آزمون­های استاندارد شده هوش عمومی که به این منظور تهیه شده و با شرایط منطقه­ای یا کشوری، منطبق شده اند، تعریف می­شود.

به طور قابل ملاحظه­ای زیر متوسط به عنوان هوشبهر 70 یا پایین­تر از 70 در مقیاس­های استاندارد شده هوش تعریف می­شود، حد بالای هوشبهر به عنوان یک رهنمود است و برحسب پایایی آزمون هوش استفاده شده می­توان تا 75 یا بیش از 75 منظور شود.

رفتار انطباقی عبارت است از آن مقدار از معیارهای استقلال شخصی و مسئولیت اجتماعی مربوط به گروه همسن و هم فرهنگ را که فرد برآورده می­کند. انتظارات مربوط به رفتار انطباقی با تغییر سن تقویمی متفاوت است.

نقایص در رفتار انطباقی ممکن است در حوزه­های زیر ظاهر شود:

1-  در خلال نوزادی و اوایل کودکی در حوزه­های: تحول مهارت­های حسی و حرکتی، مهارت­های ارتباطی، مهارت­های خودیاری و اجتماعی شدن.

2-  در خلال کودکی و نوجوانی در حوزه­های: کاربرد مهارت های تحصیلی پایه در فعالیت­های روزانه زندگی، کاربرد استدلال و قضاوت مناسب در غلبه بر محیط.

3-   در خلال اواخر نوجوانی و بزرگسالی در حوزه مسئولیت­های شغلی و اجتماعی.

دوره تحول به عنوان دوره زمانی بین حاملگی و 18 سالگی تعریف می­شود  (سیف نراقی و نادری،1386).

دال[1] (1941) فرد کم­توان­ذهنی را با ویژگی­های زیر توصیف می­کند.

1-  از نظر ذهنی ناهنجار است.

2-  کم­توانی­ذهنی از بدو تولد یا سال­های اولیه رشد وجود دارد.

3-  در بلوغ کم­توانی­ذهنی او قابل تشخیص است.

4-  نقص ذهنی ناشی از یک عامل اساسی مانند ارث یا بیماری است.

5-  در روابط اجتماعی، شایستگی و صلاحیت لازم را ندارد و نمی­تواند امور خود را مستقل اداره کند.

6-  نقص ذهنی قابل درمان نیست

تعریف جدید انجمن کم­توانی­ذهنی آمریکا (2007) به این صورت است:

"کم­توانی ذهنی عبارت است از کارکرد هوشی زیر متوسط معنی­دار و وجود محدودیت­های همزمان در دو یا چند حوزه از حوزه­های مهارت­های اجتماعی، کاربرد منابع جامعه، خود راهبری، سلامت و ایمنی، عملکردهای تحصیلی، اوقات فراغت و اشتغال. کم­توانی­ذهنی پیش از هجده سالگی آشکار می­شود."


[1].ِDoll, E. A

...

 

2-1-2 طبقه­بندی کم توانی ذهنی

کم­توانی­ذهنی به روش­های مختلف طبقه­بندی می شود از جمله روش­های طبی، روانشناختی و تربیتی. طبقه­بندی طبی بر علت کم توانی ذهنی تاکید می ورزد. طبقه­بندی روانشناختی بر سطح هوشی و طبقه­بندی تربیتی بر سطح کارکرد کنونی شخص یا کودک کم توان ذهنی. اما نکته قابل توجه این است که به جز طبقه­بندی طبی سایر طبقه بندی­ها برداشتی از سطح کارکرد شخص کم توان ذهنی در رابطه با میزان استقلال و آموزش مورد نیاز وی را ارائه می کند (افروز، 1381).

 

1-2-1-2 طبقه بندی انجمن امریکایی کم توانی ذهنی:

این انجمن چهار سطح از حمایت را به شرح زیر پیشنهاد كرده است: (متناوب[1]، محدود[2]، گسترده[3] و فراگیر[4]) (هالاهان و کافمن، 1994).

متناوب:در این سطح از حمایت، نیاز افراد کم توان ذهنی مورد توجه قرار می گیرد، حمایت ها، مبتنی بر نیاز است. ویژگی این نوع حمایت، ادواری بودن آن است.افراد همیشه به حمایت نیاز ندارند، بلكه به حمایت های كوتاه مدت در زمان های انتقال در پهنۀ زندگی نیاز دارند(برای مثال فقدان شغل یا بحران پزشكی حاد)، وقتی حمایت های متناوب ارائه می شود، از لحاظ شدت و گستردگی می تواند زیاد یا كم باشند( هالاهان و كافمن، 1994).

محدود:در این سطح، حمایت ها بر اساس تداوم مشخص می شوند؛ زمان مورد نیاز ممكن است محدود باشد اما متناوب نیست. كاركنان كمتری موردنیاز است و هزینه های آن نیز كمتر از روش هایی است كه با سطح بسیار عمیقی از حمایت همراه هستند( مانندآموزش استخدامی كوتاه مدت یا حمایت ها در حین انتقال از مدرسه به دوران بزرگسالی) (شالوک و همکاران، 2007).

 


[1]. intermittent

[2]. limited

[3]. extensive

[4]. pervasive

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کم توانی ذهنی کودکان,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری فصل دوم پایان نامه
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری

در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مسئولیت پذیری

روابط بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان یک نظام یا شبکه ای از بخش های دانست که در کنش متقابل با یکدیگر هستند. نظام خانواده در مجموعه ای از نظام بزرگتر قرار گرفته است. این نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روشهای مختلف تربیت کودک در کودکان تاثیر می گذارد(مهرابی ،1379).

خانواده نخستین عامل موثر در ایجاد مسئولیت در افراد است. مسئولیت فرایندی است که فرد باید از اولین سالهای کودکی آموخته باشد تا با وظایف متعددی که در دورانهای مختلف زندگی روبرو می شود مسئولانه برخورد نماید.

برای ایجاد مسئولیت پذیری ابتدا باید خود والدین افرادی متعهد و مسئول باشند و به تناسب رشد کودک وظایفی که با توانایی های وی مطابقت دارد به او واگذار کند و به مجرد آن که سطح توانایی بالاتر رفت فرصت های را در اختیار او قرار دهند و لازم است والدین قواعد و محدودیت های رفتاری را بطور صحیح روشن کنند تا کودکان در انجام مسئولیت ها با مشکلاتی مواجهه نشوند(روزمن[1] ،1995).مسئولیت پذیری یک مهارت اجتماعی است که تا به حال تعاریف گوناگونی از آن به عمل آمده است. استفنز[2] (1987) ، مهارتهای اجتماعی را به 4 دسته ی مربوط به خود ، محیط ، کار و میان فردی تقسیم کرده است که مسئولیت پذیری به صورت های مختلف در هر یک از این 4 معقوله ذکر شده است(استفنز به نقل از سبحانی نژاد ،1379).

در آموزش مسئولیت به کودکان سه عامل ارزشها ، طرز تلقی و مهارت ها تاثیر دارند. ارزشها و اعتقادهای خانواده درباره مسئولیت و نوع آن ، تعیین کننده دامنه فعالیت والدین در جریان آموزش مسئولیت می باشد. طرز تلقی والدین در باره میزان آزادی کودکان در داخل خانواده و دادن اجازه به آنها جهت ابراز احساسات نیز می تواند عامل دیگری در جریان آموزش مسئولیت به کودکان محسوب گردد.


[1]-Roseman

[2]-Stephens

...

مسئولیت پذیری از دیدگاه روان شناسان

دیدگاه آدلر و روانشناسی فردی:

آلفرد آدلر اولین روانکاوی است که بر ماهیت اجتماعی انسان تاکید کرده است .

به عقیده او رفتار در یک زمینه اجتماعی رخ می دهد و انسان مجبور است  به ایجاد روابط متقابل بپردازد(شفیع آبادی و ناصری ،1380). انسان اجتماعی به دنیا می آید و به اجتماعی بودن خود علاقه مند است. تماس کودک با عالم خارج در آغاز از طریق مادر و خانواده ، بعد از طریق مدرسه و بالاخره در جامعه با مردم صورت می گیرد. مجموع این تماس ها سبب پرورش حس اجتماعی و آموختن احساس مسئولیت و همکاری می شود. کم کم درجریان زندگی به مصالح اجتماعی و به نوع دوستی می اندیشد (کریمی،1382). آدلر جبرگرا  نیست و به آزادی و انتخاب مسئولیت انسان در زندگی معتقد است. به نظر او زندگی فاقد هرگونه معنی ذاتی است و هر کس به شیوه خاص خودش به زندگی معنی می بخشد. در واقع محرک اصلی رفتار بشر هدفها و انتظارات وی از آینده است (شفیع آبادی و ناصری،1380). به نظر آدلریها کسانی که می خواهند از آسیبها رها باشند باید بتوانند فشار مضاعف مسئولیت  شخصی و اجتماعی را  تحمل کنند. وقتی فرد آگاه شود که خود خلاق او، مسئول تبدیل واقعیت ها عینی به رویدادهای معنی دار است، با مسئولیت برگذیدن هدفهایی مواجه می شود که امکان شکفتن آینده را فراهم می کند. افراد وقتی مسئولیت شکل دهی زندگی خود را می پذیرند باید مسئولیت تاثیر سبک زندگی خود بر جامعه را نیز بپذیرند.(پروچاسکا،ترجمه سید محمدی،1383). مکتب آدلر بر مفاهیم مشارکت ، احساس مسئولیت و همکاری تاکید فراوان دارد. اگر خاطرات اولیه فرد برعدم علاقه اجتماعی و عدم مسئولیت دلالت داشته باشد مشاور آنها را اشتباه قلمداد می کند وبه تعبیر و تفسیر آنها  می پردازد(شفیع آبادی و ناصری ،1380).

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی)

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش  مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش  مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی) فصل دوم پایان نامه
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

مبانی نظری و پیشینه پژوهش  اگزیم بانک آمریکایی

در 34 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

معرفی مدلهای حمایت از صادرات

 مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی)

در این الگو دولتها از مکانیزم اگزیم بانک جهت تقویت صادرات کشور استفاده و کلیه فعالیتهای مربوط به اعطای اعتبار صادراتی ، پوشش ریسکهای مربوطه را اگزیم بانک انجام می دهد. مانند اگزیم بانک آمریکا که تاکنون چند بار تمام سرمایه خود را از دست داده است ولی با توجه به هدف حمایت از صادرات از سوی دولت آمریکا تامین مالی شده و سودآوری آن به هیچ عنوان مدنظر نیست.

کشورهایی که از این مدل استفاده می کنند دارای صفات مشترک چندانی نیستند ، به عنوان مثال این مدل در کشورهای توسعه یافته عمومیت ندارد و کشورهای اروپایی نیز عمدتاً از مدل موسسات بیمه و تضمین صادرات استفاده می کنند .

علاوه بر آمریکا ، ترکیه نیز از این مدل استفاده و همانند آمریکا تاکنون چندین بار سرمایه خود را از دست داده است . به طور کلی در این مدل سودآوری بانک به هیچ عنوان مورد نظر نبوده و تنها حمایت از صادرات حتی به قیمت از دست دادن همه سرمایه بانک ، هدف غایی می باشد و اگزیم بانک که ماهیت دولتی دارد ، مسئول حمایت از تجارت خارجی ، صادرکنندگان ، پیمانکاران و سرمایه گذاران در خارج از کشور می باشد .

در کشورهای آسیایی مدل غالب ، مدل ترکیبی (اروپایی ، آمریکایی) می باشد ، اما با این وجود برخی از کشورهای آسیایی نظیر فیلیپین و تایلند نیز از این مدل استفاده می كنند .

برای درک بهتر این مدل به بررسی اجمالی اگزیم بانک آمریکا به عنوان نمونه اصلی این مدل پرداخته می شود :

اگزیم بانک آمریکا

اگزیم بانک آمریکا در سال 1934 تاسیس شده است و زیر نظر دولت فدرال اداره می شود . اگزیم بانک آمریکا ، در واقع به نوعی ECA[1] کشور آمریکا است . برنامه های اصلی اگزیم بانک آمریکا عبارتست از تامین مالی صادرکنندگان در قالب وامهای مستقیم ، گارانتی های اعتباری صادراتی ، گارانتی های بازپرداخت وامها ، بیمه اعتبار صادراتی و برنامه های تامین مالی ویژه .

در سال 2010 در بین 7 کشور صنعتی حدود 20% MLT[2] متعلق به کشور آمریکا بوده است که بیانگر عملکرد مناسب اگزیم بانک این کشور است . معمولاً ECA در 7 کشور صنعتی از صادرات به برخی از کشورهای در حال توسعه حمایت نمی کنند . اما اگزیم بانک آمریکا دارای چنین محدودیتی نیست . این بانک قراردادهای صادراتی که می تواند منعقد شود را شناسایی و اجازه تامین مالی چنین قراردادهایی را می دهد و موضوعات مربوط به محدودیتها را شناسایی می کند .

اقتصاد و تغییرات محیط در دستیابی اگزیم بانک به اهدافش تاثیر دارد . در میان کشورهای G7 ، تنها اگزیم بانک آمریکا به طور سیستماتیک اقدام به انتشار گزارشهای نظارتی محیطی می نماید .

 


[1]Export Credit Agency

[2]Medium –Long Term

...

مدل موسسات بیمه و تضمین صادرات (مدل اروپایی)

در برخی کشورها در کنار اگزیم بانک ، ECA فعالیت می کند که در قسمت 2-2-4 به آن پرداخته خواهد شد . در برخی کشورهای دیگر نیز ارائه تسهیلات از طریق بانکهای تجاری (به خاطر ظرفیت و هزینه های موجود) ارائه می شود که در این بخش به اینگونه مدل اشاره می گردد . 

مؤسسات بیمه اعتبار صادراتیECAs))بعنوان یكی از اجزاء مهم و حیاتی نظام مالی صادراتی و یكی از اركان زیربنایی اقتصادی جهت كاهش ریسك صادركنندگان می باشد.

اولین موسسه ECA در انگلستان با نام Export Credit Guarantee Department (ECGD) در سال 1919 تاسیس شد و تا سال 1970 بیشتر کشورهای OECD[1]دارای ECD بودند . جدول زیر تاسیس ECD در کشورهای مختلف را نشان می دهد . (Concept Paper on the Creation of a Reginal Export Credit and Finance Scheme, 2001, p.4)

«جدول2-1»

دهه

نام کشور

دهه

نام کشور

1910

آلمان ، انگلستان

1960

هنگ کنگ

 

1920

هلند ، نروژ

1970

سریلانکا ، اسپانیا ، پرتغال ، تایوان ، کره ، دانمارک ، استرالیا

 

1930

سوئد ، سوئیس ، مکزیک

1980

اندونزی ، چین ، جامائیکا ، مصر

 

1940

ایتالیا ، فرانسه ، اتریش ، کانادا

1990

اسلوونی ، بوسنی ، مجارستان ، مالزی ، رومانی ، کلمبیا ، نیجریه ، برزیل ، سنگاپور ، لهستان ، بلغارستان ، چک ، اسلواکی

 

1950

آفریقای جنوبی ، اسرائیل ، هند ، بلژیک ، فنلاند ، ژاپن

2000

ویتنام ، مقدونیه ، یوگسلاوی ، پاکستان ، نیوزیلند

 

 

دلیل تاسیس اولین بیمه اعتبار یا پوشش تضمین اعتبار در اواسط قرن 19 در اروپا ، نیاز به این نوع بیمه در تجارت با نقاط دوردستی مانند استرالیا، نیوزیلند و هند احساس بوده است . بعد از جنگ جهانی اول، صادرات به كشورهایی كه قبلاً دشمن محسوب می شدند تا حدودی دشوار بود، درنتیجه، خدمات بیمه اعتبار توسط دولت ها به مثابه ابزاری جهت تشویق صادرات به كشورهای پرخطر بنیان نهاده شد.

 


[1]Organisation for Economic Co-operation and Development

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش  مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدل اگزیم بانكها (مدل آمریکایی),

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)

مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)

دانلود مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)

مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو) پیشینه پژوهش فصل دو پایان نامه
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 187 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 99

مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)

در 99 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مفهوم و ماهیت تحول

تحول از جمله واژه­هایی است که بعضاً مترادف کلمۀ رشد به کار می­رود در حالی که مفهوم تحول تغییرات کمی و کیفی را در بر می­گیرد و به هر نوع تغییری در طول زمان اطلاق می­گردد. مفهوم رشد تغییرات کمی را شامل می­شود از این رو تحول اعم از رشد است (مصباح و همکاران، 1374).

 اگرچه از تحول تعاریف بسیاری شده است اما یکی از عام­ترین تعاریف بدین شرح می­باشد:     تحول عبارت است از همۀ تغییرات و تحولاتی که از زمان تشکیل سلول تخم تا هنگام مرگ روی می­دهد. تحول؛ حرکتی مستمر، دائمی و پیوسته بوده گاهی آهسته و زمانی همراه با جوش و خروش است. کیفیت تحول ممکن است ملموس نباشد ولی نباید تصور کرد که جریان تحول متوقف شده است (احدی و بی جمالی، 1388). ماسن[1]، تحول را تغییرات منظم و نسبتاً مداوم در ساخت­های جسمی و عصب شناختی، فرایند تفکر و رفتار در طول زمان می­نامد (ماسن، ترجمۀ یاسایی، 1388). شرفی (1371) نیز تغییرات کمی و کیفی که در طول زمان در طبیعت و ساخت و رفتار انسان اتفاق می­افتد تحول می­نامد. بنا به نظر او این تغییرات و دگرگونی­ها در هر دوره­ای از زندگی، توانایی­ها، نیازها و دشواری­هایی را به وجود می­آورد.

سندستروم[2] (1973) نیز از واژۀ تحول برای تشریح فرایند تأثیرات بی شمار داخلی و خارجی بر انسان از اولین لحظات زندگی تا بزرگسالی و مرگ استفاده می­کند (به نقل از مصباح و همکاران، 1374). همچنین وولفلک[3] (2005) نیز تغییرات منظم و سازگارنه­ای که به طور مستمر در طول زندگی ارگانیسم، از لحظۀ نطفه تا لحظۀ مرگ به وجود می­آید، را تحول می­نامد (به نقل از سیف، 1386). رایس[4] (1992) نیز تحول را به مثابۀ فرایندی مادام العمر می­داند که از تعامل عوامل ارثی و محیطی تأثیر می­پذیرد، و از آغاز لقاح و تا مرگ (یا پس از مرگ، آن گونه که بسیاری معتقدند) ادامه یابد (رایس، 1922، ترجمۀ فروغان، 1388).

 بنابراین با توجه به تشابهات تعاریفی که صاحبنظران در مورد مفهوم تحول ارائه کردند،به نظر می­رسد تحول عبارت است از تغییرات کمی و کیفی نسبتاً پایدار، منظم و فراگیر قابلیت­ها، ساخت و رفتار انسان تحت تأثیر رسش و تعامل با محیط، که از لحظۀ لقاح تا مرگ به وجود می­آید.


1. Mussen

1. Sandstrom

2. Woolfolk

3. Rice

...

3-1-4- تحول روانی- جنسی[1]

 افراد در طی زندگی با تعارض بین سایق­های زیستی و انتظارات اجتماعی مواجه می­شوند. طبق نظریۀ روان­کاوی نحوه­ای که این تعارض­ها حل می­شوند، توانایی افراد برای آموختن، کنار آمدن با دیگران، و مقابله کردن با اضطراب را تعیین می­کند. گرچه افراد متعددی به نظریۀ روان­کاوی کمک کردند، زیگموند فروید و اریک اریکسون[2] از مشهور­ترین این افراد به شمار می­روند (برک، ترجمۀ سید محمدی، 1384). زیگموند فروید بنیان­گذار نظریۀ روان­کاوی بود. او ابتدا، از هیپنوتیزم برای درمان اختلال عصبی سود جست، اما بعد به کندوکاو بیشتر در افکار بیمارانش پرداخت و از طریق تداعی آزاد[3] به روشن کردن علل آشفتگی­های هیجانی آنها پرداخت. علاوه بر این فروید از تعبیر خواب نیز برای کندوکاو در ضمیر نا­هشیار استفاده نمود (الیس، 1922، ترجمۀ فروغان، 1388). فروید معتقد بود که امیال جنسی، غرایز و سائق­های پرخاشگرانه عوامل اصلی تعیین کنندۀ رفتار هستند. از این رو نظریه­های جدی در مورد رابطه جنسی و تمایلات جنسی از نظریۀ فرویدآغازشد.فروید، اساساً یک تحول­گرا بود. او معتقد بود که تغییرات روان­شناختی به وسیلۀ نیرو­های درونی، به ویژه رسش زیست شناختی[4] هدایت می­شود.

براساس نظریۀ او شخصیت از سه جزء نهاد[5]، خود[6]، فراخود[7] تشکیل می­شود. نهاد از زمان تولد وجود دارد و از غرایز و امیال اساسی که در پی ارضای فوری، بدون در نظر گرفتن پیامد­های آن، تشکیل می­شود. تکوین خود نیز از سال اول زندگی آغاز می­شود. خود از فرایند­های ذهنی، نیروهای استدلال عقل سلیم تشکیل می­شود و نقش آن هدایت انرژی نهاد، براساس محدویت­های زندگی است. جزء سوم فرا خود می­باشد که نتیجۀ نهایی رسش، همانند­سازی با والدین و سرمشق­گیری، و بالاخره آموزش هیجانی است. فرا­­­­­­­­­خود در پی تأثیر­گذاری بر رفتار به منظور منطبق کردن آن با انتظارات جامعه به وجدان تبدیل می­شود (الیس، 1922، ترجمۀ فروغان، ص 39). فروید نه تنها نظریه­ای را دربارۀ ساختار شخصیت تدوین کرد، بلکه خطوط کلی نظریۀ روانی-جنسی تحول را ترسیم نمود. بنا به نظریۀ فروید تمام انسان­ها از مراحلی روانی-جنسی عبور می­کنند. بدین ترتیب که ابتدا علایق جنسی آنها از دهان به مقعد و سپس به منطقۀ آلتی تغییر می­یابد؛ و در نهایت بعد از دورۀ نهفتگی، دوباره بر ناحیۀ تناسلی متمرکز می­شود (همان).


1. Psychosexual development

2. Erik Erikson

[3].free association: در این روش  بیمار به گفتن هرچه به ذهنش خطور می کند ترغیب می شود تا بازگویی غیر ارادی افکار ناهشیار امکان پذیر شود.

4. Biological maturation

1. id

2. ego

3. superego

...

بخشی از منابع فارسی:

1) احدی، ح، بنی جمالی، ش. (1388). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: جیحون.

2) احدی، ح، جمهری، ف. (1382). روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری). تهران: پردیس.

3) احمدپناه، م. (1377). بررسی و مقایسه تحول شناختی و اخلاقی در کودکان شهری و روستایی. روان­شناسی. (8): 387-369.

4) اسحاق نیا، س. (1372). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری عاطفی، عاطفی کودکان دبستانی در شهرستان تربیت حیدریه- استان خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

5) اسعدی، س، امیری، ش، و مولوی، ح. (1386). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابطۀ آن با طراز تحول شناختی در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. 8 (1): 154-137.

6) ال سولسو، ا (1381). روانشناسی شناختی (ترجمۀ فرهاد ماهر). تهران: رشد.

...

 

بخشی از منابع انگلیسی:

 

 1.  Agger, C. (2007). Conservation of Number Task with Small and Large Quantities on  Male and Female Preschool Children. Indiana Undergraduate Journal of Cognitive Science, 28.

 

 2. Aguilar, R., & Tansini, R. (2010). Pre-School Education and School Performance .The Case of  Public Schools in Montevideo. rapport nr.: Working Paper Economics 434.

3. Amsel, E., & Byrnes, J. P. (Eds.). (2002). Language, literacy, and cognitive development: the development and consequences of symbolic communication. Psychology Press.

4. Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., & Carande-Kulis, V. G. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic review. American journal of preventive medicine, 24(3), 32-46.

5. ARI, M., BAL, S., TUGRUL, B., UZMEN, S., & AYDOGAN, S. (2000). HELPING SIX YEAR OLD KINDERGARTEN CHILDREN TO ACQUIRE THE CONCEPT OF CONSERVATION THROUGH TRAINING. Hacettepe Universitesi E? itim Fakültesi Dergisi, 18, 17-25.

6. Arthur J. Reynolds, Judy A. Temple, Dylan L. Roberston, Emily A. Mann, MSSW, (2001): Long-term Effects of an Early Childhood, Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest, A 15- Year Follow- up of Low- Income Children, in Public schools, American Medical Association JAMA, 283 (18), 23-39.

7. Bakhurst, D., & Shanker, S. G. (Eds.). (2001). Jerome Bruner: Language                    culture  and self. Sage.

8. Bakken, L., Thompson, J., Clark, F. L., Johnson, N., & Dwyer, K. (2001). Making conservationists and classifiers of preoperational fifth-grade children. The Journal of Educational Research, 95(1), 56-61.

...

دانلود مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری تحول در روانشناسی (پیشینه و فصل دو),

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان

مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان

مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان فصل دوم پایان نامه
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 49 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان

در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

وفاداری

مشکل اصلی تشخیص این نکته است که آیا وفاداری یک متغیر رفتاری یا متغیر مربوط به نگرش است. واژه وفاداری مفاهیمی چون علاقه یا مهر،راستی و صداقت، یا تعهد رابه ذهن متبادر می سازد (خورشیدی و کاردگر،1388). وفاداری حدی است که مشتری ها می خواهند به آن مقدار رابطه شان را بایک عرضه کننده حفظ کنند و معمولاٌ از این ناشی می شود که مشتری هاچقدر معتقدند که ارزش دریافتی شان از این عرضه کننده نسبت به سایرین بیشتر است.وفاداری زمانی اتفاق می افتد که مشتریان کاملاٌ احساس کنند سازمان موردنظر به بهترین وجه ممکن می تواند نیازهای آنها را برطرف کند ،به طوری که سازمان های رقیب از مجموعه ملاحظات مشتریان مجازاٌ خارج شده و منحصراٌ به خرید از سازمان اقدام کنند(مرادی و همکاران،1390).افزایش وفاداری مشتری موجب کاهش     هزینه های بازاریابی و افزایش تقاضای بیشتر مشتریان می گردد (Aaker& jacobsob,1994).                                                       

اندیشمندان مختلف ،تعاریف متعددی برای وفاداری ارائه کرده اند ، که این موضوع با توجه به مفهوم چند بعدی و پیچیده وفاداری قابل قبول است. معروفترین تعریف قابل قبول برای وفاداری به تعریف یاکوبی و کینز در سال 1973 برمی گردد که در آن وفاداری را به عنوان تعصب به مارک و پاسخ رفتاری در طی زمان تعریف می کنند که در آن فرد یک مارک خاص را نسبت به سایر مارک ها ترجیح داده و به صورت یک تعهد روانی در مورد آن تصمیم می گیرد(Mcmullan& Gilmore,2008).وفاداری عبارت است از وجود یک نگرش مثبت به یک موجود ( مارک، خدمت، مغازه و فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن . ریچارد اولیور وفاداری را اینگونه تعریف می کند : «وفاداری یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا یک خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتیکه همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلاش های بازاریابی بالقوه رقبا، خریداری گردد». فردریک ریجهلد محقق بزرگ این رشته و مؤلف کتاب اثربخشی وفاداری، در این زمینه می نویسد : «شرکت هایی که مشتریان خود را به دیده مقرری سالیانه فرض می کنند، اندک اند ». و این دقیقاً معنی یک مشتری وفادار است. وفاداری تا زمانی ادامه دارد که یک مشتری احساس کند از مراجعه به فروشنده دیگر فایده بیشتری که شامل کیفیت بالاتر نسبت به قیمت فروش است، نصیب او نمی شود. اگر مؤسسه خدماتی اولین مشتری خود را به گونه ای ناراحت کند یا رقیب این مؤسسه اراوه فایده بهتری را به او پیشنهاد کند، خطر از دست دادن این مشتری وجود دارد ( لاولاک و رایت، 1382).

...

 

2-28-3) طبقه بندی مشتریان وفادار از نظر یورام جی ویند[1]

یورام جی ویند در مورد مشترین مطالعه نمود و آنها را از نظر وفاداری به شش طبقه تقسیم کرد :

1- مشتریان وفادار کنونی که در استفاده از کالا یا خدمت وفادارند و این کار را ادامه می دهند.

2- مشتریان کنونی که امکان دارد به محصول با نام و نشان تجاری جدید روی آورند.

3- مشتریان موردی که اگر نوع ایجاد انگیزه درست باشد بر میزان مصرف خود از محصولاتی با نام و نشان تجاری مشخص می افزایند.

4- مشتریان موردی که اگر شرکت رقیب بتواند، آنها را به شیوه درست، تحریک کند از میزان مصرف محصول با نام و نشان تجاری مشخص می کاهد.

5- افرادی که در گروه استفاده کنندگان از محصول قرار نمی گیرند، ولی امکان دارد در آینده به صورت مشتری درآیند.

6- آنها که از محصول استفاده نمی کنند و هیچ گاه به صورت مشتری در نخواهند آمد (کارت رایت، 1383). 

 

2-28-4) طبقه بندی مشتریان وفادار از نظر فالکمن[2]

در تحقیقی فالکمن مشتریان وفادار را به 5 سطح تقسیم بندی کرد :

1- مشتریان زندانی[3]

2- وفاداران رها شده[4]

3- وفاداران خریداری شده[5]

4- وفاداران رضایتمند[6]

5- حواریون[7]

 

 

جدول (2-6). انواع مشتریان وفادار در تقسیم بندی فالکمن ( Folkman,2002)

 


[1]Yoram j wind

[2]folkman

[3] Customer prisoner

[4] Detached loyalists

[5] Purchased loyalists

[6] Satisfied loyalists

[7] apostles

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتریان,

تاريخ : 2 آبان 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مینا | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو)

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو)
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 84 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو)

در 53 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

1-2مقدمه

سازگاری از مسائل مهمی است که از همان ابتدای خلقت بشر مورد توجه بوده اما از نظر علمی سابقه چندانی ندارد. شروع کار علمی در مورد سازگاری از سال 1984 آغاز شد که راتوسو نوید[1] مدلی را برای سازگاری ارائه کردند. در سال 1992 لازاروس و فولک من[2]، کار آنها را ادامه دادند و مدل جدیدی برای سازگاری ارائه دادند. در سال های بعد رابطه بین سازگاری و متغیرهای دیگر توسط محققان انجام شد. ازجمله فلورشلم[3]، به نقل از مظاهری(1389) بیان می کند پژوهشگرانی همچون اسپیرمن[4] 1990، مندونکا [5]1981، کان[6] 1989 و بالارد[7] در سال 1992 به بررسی شیوه های افزایش سازگاری از راه‌های رفتاری و رفتاری شناختی و به شیوه‌های گروهی و کوتاه مدت پرداخته اند.

سازگاری و هماهنگ شدن با خود و محیط پیرامون خود برای هر موجود زنده ضروری است و تلاش روزمره همه آدمیان بر محور همین سازگاری دور می زند. هر انسانی آگاهانه یا ناآگاهانه می کوشد تا نیازهای متنوع و گاه متعارض خود را در محیط زندگی خود برآورده کند؛ و از آنجا که باید نیازهای خود را در قالب ساخت اجتماعی برآورده کند، سازگاری او لاجرم سازگاری اجتماعی است (مظاهری، 1389).

وینزمن[8]به نقل از علی پور (1381) سازگاری انسان را در دو جنبه می داند: سازگاری انسان با خویش و درون و سازگاری انسان با دیگران و پیرامون. این دو محیط درونی و بیرونی در حقیقت دو روی یک سکه اند و با هم روابطی بسیار پیچیده و نزدیک دارند. متاسفانه بسیاری از حوائج و خواسته های آدمی به آسانی برآورده نمی‌شود و گاه ارضاء آن در برابر موانع و مشکلات گوناگون، مستلزم تلاش و فعالیت بسیار است که همیشه هم مثمر ثمر واقع نمی شود و چه بسا ناکامی را بدنبال می آورد.

روانشناسان همچنین سازگاری فرد را در برابر محیط مورد توجه قرار داده اند و خصوصیاتی از شخصیت را بهنجار[9] می دانند که موجب سازگاری فرد با محیط خود می گردد؛ یعنی با دیگران در صلح و صفا زندگی کند و جایگاهی در جامعه برای خود به دست آورد، ولی بسیاری از روان شناسان دیگر معتقدند که اگر اصطلاح سازگاری در معنای همنوایی با اعمال و اندیشه های دیگران اعمال شود، دیگر نمی توان توصیفی از شخصیت سالم به عمل آورد، آنها بیشتر بر ویژگی های مثبتی مانند فردیت، آفرینندگی[10] و شکوفایی استعدادهای بالقوه تاکید دارند. همچنین از سازگاری تعریفی دیگر ارائه شده که عبارت است از ثبات عاطفی و جسارت در روابط اجتماعی و نیز علاقه به تحصیل که در فرد می باشد و به صورت عاطفی، اجتماعی و آموزشی دیده می‌شود. ...


[1] . Rattus&Nevid

[2] . Lazarose& foolkman

[3] . Fellorshelm

[4] . Espierman

[5] . Mendonka

[6] . Kan

[7] . Balard

[8] . Vinsman

[9] . normal

[10] . creativity

...

 

3-2 نظریات سازگاری

منظور از سازگاری، رابطه ای است که میان فرد و محیط او، به ویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان می دهد تا نیازها و انگیزه های خود را پاسخ گوید. فرد زمانی از سازگاری بهره مند است که بتواند میان خود و محیط اجتماعی اش رابطه ای سالم برقرار و انگیزه های خود را ارضا کند در غیر اینصورت او را ناسازگار قلمداد می کنیم. در واقع سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموخته‌ها به میزان علاقه و کوشش فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامی نسب، 1390).

سازگاری مانند رشد جسمی، عاطفی و عقلی یک کمیت پیوسته است و به تدریج به کمال می رسد و در طول زندگی به طور طبیعی و در برخورد با تجربه ها حاصل می شود. با سپری شدن دوران کودکی و ورود به دوران نوجوانی، رشد روانی – اجتماعی از تحول ساده به تحول عمیق و کیفی تبدیل می شود و نوجوان با به‌کارگیری مهارت‌های اجتماعی، می‌تواند جایگاه خود را در میان مراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالان پیدا کند و مورد پذیرش اجتماعی قرار گیرد. موفقیت در امر پذیرش اجتماعی به سازگاری اجتماعی منجر می‌شود و ممکن است فرد را به مرحله ی نفوذ و رخنه ی اجتماعی برساند که سطحی بالاتر از پذیرش اجتماعی است و در این مرحله می تواند بر اطرافیان خود تأثیرگذار باشد. رخنه ی اجتماعی، فرآیندی است که از طریق آن روابط آدمیان از سطح دوست داشتن به سوی صمیمیت بیشتر سیر می کند (اتکینسون و همکاران، 2009؛ به نقل از گنجی، 1393).

مک دونالد به نقل از آهنی (1389) می گوید: "وقتی می گوییم فردی سازگار است که پاسخ هایی که او را به تعامل با محیطش قادر می کند آموخته باشد و به طریقی قابل قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا نیازهایی در او ارضا شود یک فرد در یک موقعیت اجتماعی خاص می تواند خود را به طریق زیادی با آن موقعیت تطبیق و سازگاری دهد". ...

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری و ناسازگاری (فصل دو),